• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Dags att försöka ta tag, alla råd, tips idéer välkomna.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 535
Mottagna reaktioner
12 911
Poäng
9 787
inget sådant, inga betalanmärkningar heller. skulle gissa att beloppet som syns på UC över 900 tusen tillsammans med 9 förfrågningar gör att de är så kasst.

Är väl kankse så, särskilt om vissa räknas som krediter/kontokrediter snarare än lån, du har ju en skaplig lön så du har ju inte flera hundra procent belåning
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

brynolf

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Är väl kankse så, särskilt om vissa räknas som krediter/kontokrediter snarare än lån, du har ju en skaplig lön så du har ju inte flera hundra procent belåning
så är det nog, ferratum, northmill tryggkredit räknas som kontokrediter och inte lån, resurs bank är supreme card så de är ju en kort kredit. övriga bör gå som lån vad jag kan se.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 535
Mottagna reaktioner
12 911
Poäng
9 787
Hur länge kan du hålla dig flytande?
 

brynolf

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Hur länge kan du hålla dig flytande?
som de är nu var det här sista månaden jag kom undan utan någon påminnelse eller obetald kredit. men från o med nästa månad kommer smällarna med att inte kunna betala påbörjas tyvärr.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Tack för komplimangen ang inlägget, justerade lite stavfel och delade upp några paragrafer tydligare.
Tyvärr jobbar Hen inte kvar på Nordea då personen var i sina sista år innan pension, gissningsvis var det de tillsammans med att så gott som hela min familj haft kontakt med just denna person för köp av bostad etc i över 30 års tid totalt varav jag själv varit "kund" hos Nordea sen jag var 13 o fick mitt första visa kort hos dem, som gjorde att jag blev beviljad blancot på 750 tusen, jag hade dessutom då lägre inkomst på 32 tusen i månaden.
Jag var i kontakt med dem i December förra året men fick kalla handen och blev extremt ifrågasatt med citat "hur tusan är du beviljad över 600 i blanco hos oss?" då det vad jag vet är max hos Nordea.
Möjligen kan jag göra ett nytt försök då jag har högre inkomst än i december också och försöka få "rätt" handläggare men har inga större förhoppningar om det, har blivit hänvisad till skuldsättningsgrad på över 200% utan säkerhet är omöjligt. Alternativet är ju att försöka söka sig till nån annan bank och få rätt handläggare som har förståelse, problemet ur deras perspektiv blir ju att här kommer nån som aldrig varit kund o frågar om ett blanco på 1.2miljoner. Även om ett sådant blanco om jag kan få liknande ränta som Nordea skulle landa på en månadskostnad runt 13-14 tusen kr vilket ju gör att jag skulle när hyran är betald ha över 10tusen kvar till de övriga.
Jag har ansökt om jämnkning också för att försöka pressa ut några kronor extra då räntekostnaderna i år kommer landa runt 90tusen så kan lika gärna få ut dem ca 2400 kr extra per månad som går.

har du räknat rätt på jämkningen? Halva året har snart gått, så det borde väl bli ca 5000 mindre i skatt på resterande månader? När jag räknar på det på skatteverkets sida så blir de iaf ca 5400 mindre skatt resterande månader med förutsättningen att skatten är överbetald januari-maj och jämkningen börjar på junilönen dvs den 25/6 och ränteutgifterna är 90 000 på helåret.

Jag får förövrigt den totala räntekostnaden per år till ca 158000, men många av lånen kanske är tagna i nutid? är ju viss amortering på lånen också, men iaf någonstans runt 140k minimum i ränteutgifter lär det bli.

Med den jämkningen och om du slutar att betala på lumifylånet så gå du +- 0 och med den nya lönen 2-3000 + i månaden.

Vet inte hur snabba lumify är på att skicka vidare till inkasso, men det bör väl iaf ta någon månad och då kan du kanske få till en betydligt mindre månadskostnad.

Jag förstod det förresten som att du fick en ny tjänst med provanställning i juli? du borde väl isåfall få dina semesterdagar och semesterlön utbetalda i en klumpsumma i juni som är din slutlön?

Resten av lånen har låg betalsumma varje månad, så tror snarare inkasso vill ha mer betalt än nuvarande.
 

Jonte8710

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
7 November 2018
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
125
Poäng
317
Sett till räntorna på lånen borde du kunna få ut betydligt mer vid jämkningen.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Du bör få ut 37200 med en jämkning på 90 000 ränteutgifter med nuvarande lön vilket ger dig 519:- över om du skippar att betala lumify. behåller du jämkningen, trots den nya lönen så kommer du gå + 4000 i juli. Då kan du t.ex. betala av flexkontot och spara restrerande 1500 vilket gör att du gå + 4500 i augusti.

Troligtvis trillar lumify in till inkasso någonstans däromkring, så då kan du erbjuda dem 4000 i månaden i betalning och försöka få till fryst ränta.

Antar att lumify inte rapporterar till uc, så efter att du väntat ut förfrågningarna så bör du ev kunna samla några av lånen i nästa år. Många av lånen kör inte rak amortering, så månadskostnaden kommer bli någon 100-lapp lägre varje månad dessutom.

I januari borde du kunna jämka med 140 000 i ränta per helår och kunna ligga på samma nettolön för hela nästa år.

Smspengar och viaconto är minst, och har hög ränta, så hade prioriterat att betala ner dem efter flexkontot.

Ser tufft ut, men inte helt omöjligt.
 

brynolf

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
har du räknat rätt på jämkningen? Halva året har snart gått, så det borde väl bli ca 5000 mindre i skatt på resterande månader? När jag räknar på det på skatteverkets sida så blir de iaf ca 5400 mindre skatt resterande månader med förutsättningen att skatten är överbetald januari-maj och jämkningen börjar på junilönen dvs den 25/6 och ränteutgifterna är 90 000 på helåret.

Jag får förövrigt den totala räntekostnaden per år till ca 158000, men många av lånen kanske är tagna i nutid? är ju viss amortering på lånen också, men iaf någonstans runt 140k minimum i ränteutgifter lär det bli.

Med den jämkningen och om du slutar att betala på lumifylånet så gå du +- 0 och med den nya lönen 2-3000 + i månaden.

Vet inte hur snabba lumify är på att skicka vidare till inkasso, men det bör väl iaf ta någon månad och då kan du kanske få till en betydligt mindre månadskostnad.

Jag förstod det förresten som att du fick en ny tjänst med provanställning i juli? du borde väl isåfall få dina semesterdagar och semesterlön utbetalda i en klumpsumma i juni som är din slutlön?

Resten av lånen har låg betalsumma varje månad, så tror snarare inkasso vill ha mer betalt än nuvarande.
Får be om ursäkt angående nytt jobb var otydlig.
Jag bytte jobb redan i April från mitt förra jobb till det jag har nu för att få högre lön, dock så avskyr jag det om jag ska va helt ärlig, så tur i oturen blev ja kontaktad på linkedin av ett annat företag som jag hade extremt mycket kontakt med på mitt jobb jag hade innan mitt nuvarande.
Dem kunde erbjuda mig en tjänst med 47tusen i lön från o med 1sta Juli vilket jag gladeligen tackade ja till samt att jag vet att jag kommer ha det mycket trevligare där överlag.

Du har helt rätt ang jämkningen insåg att jag räknat med 1 decimal för lite på några av lånen. räntekostnaden jag får(utan att räkna med minskning av lånet kontra ränta då) blir 134938(lumify har återbetalning på 6 månader varav amorteringen är majoriteten av kostnaden räntan brukar va ca 1500 sen har dem massa bs admin avgift för man delbetalar på typ 400 kr per månad).
Men jämkningen blir väl bara för resterande av året och inte det som redan varit, eller beräknas resterande belopp för året ut på ett sånt sätt att mycket lägre skatt dras dessa månader då eftersom att jag redan betalt långt för mycket skatt pga ränteutgifterna så det blir "retroaktivt"? jag ville vara extremt försiktig i min spekulation då jag inte vill ha en skattesmäll sen nästa år. men det skulle iof på ett sätt vara värt de då man inte behöver betala de förrän i november i så fall. har faktiskt inte tänkt på de, jag ska ta och räkna om mer nogrannt och skicka in till skatteverket på nytt.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Lämnar du in om jämkning fr.om juni, så har du betalt "för mycket" skatt januari-maj och därför blir skatten betydligt lägre resten av året.

Jag får det till att du ska betala ca 5900 i månaden i skatt resten av året, så med din nya lön bör du ha ut runt 41000

Du tjänar in i snitt 2 semesterdagar per månad, så arbetar du april,maj,juni på ditt gamla jobb, så ska du har ut 6-7 semesterdagar + semesterlön i pengar på din slutlön.
 

brynolf

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Lämnar du in om jämkning fr.om juni, så har du betalt "för mycket" skatt januari-maj och därför blir skatten betydligt lägre resten av året.

Jag får det till att du ska betala ca 5900 i månaden i skatt resten av året, så med din nya lön bör du ha ut runt 41000

Du tjänar in i snitt 2 semesterdagar per månad, så arbetar du april,maj,juni på ditt gamla jobb, så ska du har ut 6-7 semesterdagar + semesterlön i pengar på din slutlön.
Låter helt korrekt.
Då ska jag ta o sätta mig o räkna ordentligt imorgon själv också.

Visst bör man kunna fråga alla aktörer om hur mycket ränta man betalt i år hittils samt hur mycket ränta man kommer betala om man betalar minimibeloppet året ut för att göra en sanity check att man gjort rätt beräkning?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp